Puolijuoksevan rasvan Haitat
Raskaan kaluston keskusvoitelujärjestelmissä moni tietoisesti tai tietämättään käyttää huomattavasti pehmeämpiä ns. puolijuoksevia rasvoja.
Usein syy tähän valintaan on keskusvoitelussa päätyminen järjestelmään, joka ei teknisten ominaisuuksiensa vuoksi kykene täyttämään edellytettyjä ehtoja (valitettavasti näitäkin on markkinoilla).
Tällöin joudutaan tilanteeseen, jossa toimitaan näiden ominaisuuksien eikä laakereiden ehdolla. Tällaisia ominaisuuksia ovat esimerkiksi matalalla (40-100 baria) paineella toimivat pumppu ja jousipalautteiset annostelijat, jotka perinteisesti kuuluvat ns. yksiputkijärjestelmään.
Raasm -keskusvoitelu käyttää progressiivisiä pakko-ohjattuja rasvanjakajia ja käyttöjärjestelmän maksimipaine voi olla jopa 400 baria, joka on selvästi markkinoiden korkein. Täten voidaan käyttää myös paksuja rasvoja.
Miksi siis tinkiä keskusvoitelussa, kun ei kuitenkaan saavuteta taloudellisia etuja vaan päinvastoin?
Raskaat kuormitusominaisuudet 0/00-luokan rasvoilla ovat vaatimattomat.
Tiivistävä ominaisuus on erittäin heikko 0/00-luokan rasvoilla.
Rasvan pysyvyys kohteessa:
-2-luokan jäykkä rasva pysyy paremmin voitelukohteessa ja tästä syystä syöttöväli on usein 2-6 tuntia, kun 0/00-luokan rasvoilla se taas on usein 5-15 minuuttia. Läpivuotava voiteluaine valuu konetta pitkin, päätyen lopulta luontoon.
Kuvat puhukoon puolestaan 00-luokan rasvan haitoista
(klikkaa kuvaa nähdäksesi sen suurempana)